Slik får du ansatte med et mer bevisst forhold til HMS
Bare fire av ti arbeidstakere opplever at virksomheten de arbeider i har systemer og rutiner for å fange opp forhold som for eksempel systemsvikt, kvalitetsavvik, sikkerhetsrisiko eller personalkonflikter. Tallene kommer frem i Avonova sin årlige jobbhelseundersøkelse
- Fra andre undersøkelser vet vi at det er et stort sprik mellom ledere og arbeidstakere når det gjelder kjennskap til bedriftens HMS-systemer og rutiner. Resultatet tilsier ikke nødvendigvis at virksomhetene ikke har HMS-systemer, men kan like gjerne bety at systemene er lite kjent blant arbeidstakerne og ikke brukes i det daglige, sier Tone Berit Pedersen, spesialrådgiver i systematisk HMS-arbeid i Avonova.
- Å fortelle ansatte at HMS-systemer finnes er ikke tilstrekkelig. Arbeidstakerne må oppleve at systemene benyttes aktivt og se verdien av å rapportere. Først da vil systemer og rutiner bidra til utvikling av et sikrere og bedre arbeidsmiljø, sier Pedersen.
Tips for å skape engasjement for melding av avvik/hendelser
- Sørg for at noe skjer. En arbeidstaker som rapporterer om trussel fra en kunde/bruker, dårlig inneklima eller maskiner som ikke er sikret, har behov for å oppleve at rapporteringen tas på alvor og at ledelsen følger opp med konkrete tiltak. Vi hører alt for ofte at «det er ingen vits å melde, for det skjer ingenting likevel». Gode rutiner for oppfølging er derfor minst like viktig som gode systemer for rapportering.
- Synliggjør hvilke tiltak som er iverksatt. Informer de ansatte om hvilke forhold som er innrapportert og hvilke tiltak som iverksettes. Det er spesielt viktig at melder er orientert om oppfølgingen.
- Gi opplæring, både om hvorfor det skal meldes, hva som skal meldes, hvordan det gjøres i praksis og hvordan det følges opp. Det kan være lurt å snakke sammen om hva avvik/hendelse/nestenulykke er. Mange tenker at det ikke er nødvendig å melde før det har blitt en personskade, men ved å melde om forhold før skaden skjer, kan det settes inn tiltak så man forhåpentligvis kan unngå skader.
- Vektlegg enkle systemer, så det er raskt og enkelt å rapportere inn.Digitale verktøy som apper på mobilen gjør det mulig å rapportere der og da.
- Oppmuntre til rapportering. Noen bedrifter har hatt god effekt av ulike premieringstiltak for å øke fokuset på rapportering. Hvilken avdeling meldte flest avvik denne måneden? Hvilket avvik førte til den største forbedringen? Noen trekker tilfeldig blant alle meldingene.
- Se rapporteringen i sammenheng med resten av HMS-arbeidet, som grunnlag for HMS-mål, fokusområder, risikovurderinger osv.