Til hovedinnhold
Hvordan takle stress på jobben

Hvordan takle stress på jobben

Visste du at for mye stress kan føre til at du påtar deg enda flere arbeidsoppgaver? Når vi er for presset reduseres nemlig evnen vår til å prioritere. Lær om hvordan stress virker og hvordan du kan takle det.

Working lady in the office

Slik takler du stress på jobb

Det er lett å glemme, men det å stresse er noe av det smarteste vi gjør. Stress er nemlig en livreddende mekanisme som hjelper oss når det er fare på ferde. Da vekkes en innlært flukt- eller kampreaksjon, som utløser visse stresshormoner for å gi oss mer energi til å kjempe eller flykte. Blant annet får adrenalin hjertet til å pumpe raskere for å få mer blod rundt i kroppen, og kortisol er med på å skille ut glukose og sukker.

Stress får deg til å yte mer

Og det er ikke bare i livstruende situasjoner det kan være bra å stresse. Inga Karoline Bjørge Norman er psykolog i Avonova Census. Hun mener at det kan være bra å kjenne på en viss grad av stress, også i hverdagen.

– Stress får oss til å yte litt mer i møte med utfordringer, sier Bjørge Norman, og påpeker at det å kjenne på noe stress, fører til at oppmerksomheten vår aktiveres og at vi blir mer våkne. En stressfri hverdag er derfor ikke nødvendigvis et mål.

Når stress blir farlig

Problemet er at vår stressmekanisme ble skapt lenge før bilene, mobiltelefonen, fredagsmøtene og den moderne tidsklemma. Selv om få av dagens stressfaktorer er livstruende, reagerer kroppen vår på samme måte som da vi måtte løpe fra farlige dyr for 10.000 år siden.

– Som mennesker er det veldig mange ting vi må håndtere i hverdagen vår, som vi kan oppleve som truende eller som at det overstiger det vi mestrer, sier Bjørge Norman. Vi kan for eksempel bli stresset ved tanken på miste jobben eller at vi kan bli syke og ikke ha nok penger til å betale regningene våre.

Det å føle at man ikke mestrer oppgavene på jobb kan stresse oss veldig. En annen gjenganger er når kravene på jobb ikke er forenlige med hjemmelivet, når sjefen og kollegaene dine vil at du skal være på jobb, mens de hjemme vil ha deg mere hjemme.

Når man står i en høy stressaktivering over tid, går stress over fra å være positivt og livreddende til å bli belastende for oss. Etter hvert blir vi slitne og kan da oppleve ulike stressymptomer.

En av utfordringene ved høy stressaktivering over tid, er at det faktisk kan få oss til å si ja når vi burde si nei. Ved mye stress, kjenner vi ofte på at vi ikke strekker til og ikke får gjort det vi burde, noe som gir oss dårlig samvittighet.

Dermed ender vi opp med å påta oss enda flere arbeidsoppgaver, som øker stressnivåene ytterligere. Selv om det er helt ulogisk sett utenfra, kan ubehaget over å ikke strekke til bidrar til at vi strekker oss enda lenger.

Slik håndterer du stress på en god måte

Den største stressfaktoren kan faktisk være deg selv, så hva er fasiten for å håndtere stress på en bra måte? Det er viktig å huske at det finnes ikke noe fasit på hva som stresser oss. –

Stress er individuelt, og alle har ulik terskel for hva vi tåler, sier Bjørge Norman. Det kan dreie seg om faktorer som har med personlighet å gjøre, med tidligere livsopplevelser eller hva vi står i akkurat nå.

Vi klarer heller ikke å skille mellom frykten for en ytre trussel og mellom tanker og følelser som fremkaller frykt. Vår unike oppfatning av verden kan derfor både være en styrke og en svakhet når det kommer til å håndtere stress på jobb. Som mennesker tolker vi hele tiden inntrykkene vi får. Dette gir også rom for feiltolkning, særlig hvis man har hatt en økt stressbelastning lenge.

– Et godt tips er derfor å være mer bevisst egne tanker, forteller Bjørge Norman. Spørsmål man kan stille seg er:

  • Hvilke tanker er det som fyker gjennom hodet mitt når jeg vurderer situasjonen?

  • Kan jeg vurdere det som skjer på en annen måte?

Vær raus med deg selv

Et av de viktigste rådene Bjørge-Norman gir, er å være mer raus med seg selv.– Jeg tenker at alle vi mennesker ønsker å få til livene våre. Vi ønsker å prestere best mulig på de arenaene vi er, og det er gjerne sånn at vi stiller ganske høye krav til oss selv. Men vi må også ta oss tid til egenomsorg.

Ønsker du å lære mer om hva du gjør når stresset tar overhånd? I denne saken gir vi deg nyttige tips til hvordan du takler stress:


TIPS OG DEL ARTIKKELEN
LENKE KOPIERT

Artikkelen er godkjent av
banner background
Ruth Eva Gagliardi
Fagsjef psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
Sist oppdatert
13. september 2022

Les mer