Slik kan du hente deg inn fysisk og mentalt i sommerferien

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
Bilde som viser en mann og en dame i aktivitet i stuen for å hente seg inn fysisk og mentalt

Slik kan du hente deg inn fysisk og mentalt i sommerferien

Forsommeren er i full blomst og ferien venter rundt hjørnet. Etter et spesielt år med hjemmekontorer, begrensninger, og sosial distansering begynner verden sakte, men sikkert å åpne seg igjen. Poenget med ferien er å hvile og nyte livet med mindre krav og kjas, men det er ikke alltid så lett å få til. At vi liker å holde oss opptatt er heller ikke nyheter. Så, hva bør vi egentlig tenke på for å opprettholde god helse, og gi kropp og sinn den innhentningen som trengs?

4 måter å slappe av og effektivt starte ferien på:

 

  1. Finn ut hva som lar deg personlig hente deg inn. Er det en tur i skogen, en Netflix-serie, løpetur, kaffe med vennen din, eller latter med partneren din som gir deg energi. Hjelper det deg med å koble av fra jobben, eller det som er stressende? Tenk over om det du tidligere har sett på som en måte å hente deg inn på faktisk har den effekten.
  2. Hold kontroll på når du er tilkoblet. Unngå å bruke sosiale medier som gjør deg stresset, eller 1-2 timer før leggetid. Det er viktig at også hjernen får slappe av før du legger deg.
  3. Glem det som er stressende. Fjern ting i hjemmet som gjør deg stresset. Fjern arbeidsbaggen fra sofaen, og pakk vekk jobbdataen. På den måten blir det lettere for hjernen å skille mellom aktivitet og restitusjon.
  4. Pusle med en hobby eller utvikle en ferdighet i ferien. Du trenger ikke bli verdensmester, men finn deg en hobby eller ferdighet som ikke kan knyttes til jobb. Det kan gi deg bedre selvtillit, og hvis du føler deg flink til noe har den aktiviteten en tendens til å føre til avslapning når du holder på med den.

 

Kroppen trenger:


Vi opplever alle mer eller mindre stress i hverdagen vår. For mange kan det være vanskelig å koble av i løpet av ferien og gi kroppen den nødvendige hvilen den trenger. Kortisol er et hormon som utskilles i kroppen under stress, noe som er bra for en kort innsatsperiode, men som på sikt skader kroppen.

Fysisk aktivitet bidrar til å øke stresstoleransen fordi du utsetter kroppen din for en kontrollert stressrespons. Dette hever terskelen for kortisonsekresjon, og du blir ikke så lett påvirket som du ville vært uten fysisk aktivitet. Trening sammen med hvile vil hjelpe deg å styrke kroppens forsvar og øke evnen til å komme seg!

 

5 tips til fysiske aktiviteter for god helse og bedre restitusjon:

 

  1. Gå turer. I skogen, på stranden, eller i ulike byer. Trening er alltid noe kroppen din setter enormt pris på, og det hjelper til med å holde stressnivået lavt. Er du en person som ofte går fort, eller liker å rusle? Da kan du prøve å endre tempo. Utfordre deg selv i områder du synes det er vanskelig – da kan du føle deg ekstra stolt etterpå.
  2. Jevnlig fysisk aktivitet bygger opp en buffer mot stress. Nøyaktig hva du gjør spiller ingen rolle. Det viktigste er at du gjør noe, og at du gjør det ofte. Alt teller så lenge pulsen går opp og du blir litt andpusten. Du trenger ikke alltid oppsøke treningsstudioet eller andre fasjonable steder for å trene. Utfordre kreativiteten din. Kanskje er det morsommere med en fotballkamp med barna, eller dans til gamle låter på plenen? La fantasien løpe løpsk!
  3. Sett deg et mål for den fysiske aktiviteten i løpet av ferien. Noen av oss motiveres av å nå et mål, men husk at da må målet være realistisk. Det bør også være så spesifikt som mulig, helst målbart og med en satt tid. Et eksempel kan være 10 000 kritt om dagen gjennom hele juli. Eller hvorfor ikke prøve en helt ny sport sammen med familie eller venner, og utfordre dem til en turnering på slutten av sommeren?
  4. Gjør noe som du liker, og gjerne sammen med andre.  Synes du det er skremmende eller vanskelig å trene og motivere deg selv? Alt blir morsommere med selskap. Sørg for at andre også er involvert, slik at dere kan hjelpe hverandre de dagene som inspirasjonen og motivasjonen lar vente på seg. Er det noe din vennekrets allerede gjør om kan utvikles til å forhøye pulsen mer? Det viktigste er at du beveger deg. 
  5. Tilbring tid utendørs nå som Norge er på sitt vakreste. Forestill deg en beroligende joggetur, eller en morgenstund som ender med en frisk dukkert i sjøen. Eller å møte noen gode venner for å gjennomføre en utfordrende sirkeltrening sammen. Alle velger sine beste (eller verste) øvelser, og når disse kombineres får du en treningsøkt som sannsynligvis inneholder mye latter.                                                                                                                                                                               

Sinnet trenger:


Så er det dags for vårt intellekt og den mentale hvilen vår. Kropp og sinn påvirker hverandre. Med hjelp fra kroppen kan du også roe ned tanker og følelser. Samtidig kan du også bruke det mentale fokuset ditt for å hjelpe kroppens muskler og ledd med å slappe av.

Mindfullness og meditasjon er metoder som har blitt veldig populære de siste årene, og setter søkelys på å berolige sinnet gjennom å fokusere på kroppen. Å være til stede her og nå og nyte er noe alle bør fokusere litt ekstra på i årets ferie. Ikke la deg bli overveldet av krav og planer fremover.

 

4 Kriterier for en effektiv avslapning

  1. At din metode for å hente deg inn hjelper deg med å glemme tanker om krav, både i jobb og privatlivet
  2. At du selv bestemmer når, hva og hvordan du skal hente deg inn
  3. At du lærer noe nytt og innhentningsmetodene varierer
  4. At du føler deg mentalt og fysisk avslappet av metoden

 

En 6-stegs metode for å roe ned sinnet og være mer til stede:

  1. Reis deg opp om du ikke står allerede
  2. Senk armene og rull lett med skuldrene
  3. Pust rolig gjennom nesen
  4. Fokuser på det du hører rundt deg i 5-10 sekunder
  5. Fokuser deretter oppmerksomheten din på hvert av de andre sanseinntrykkene dine i 5-10 sekunder. Hva ser, lukter, smaker og føler du?
  6. Fortsatt å puste rolig gjennom nesen


Kontakt oss

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å skape et godt arbeidsmiljø? Legg inn kontaktinformasjonen din i skjemaet under for en uforpliktende prat.

Vil du motta nyhetsbrev med nyttige tips til deg som leder?