Restitusjon - den beste kuren mot stress
Vil du få kontroll på stressnivåene i din virksomhet? Da er det mest effektive god restitusjon, både på jobb og i privatlivet. Og her kan klok ledelse spille en stor rolle. Få tips om hvordan du kan hjelpe dine ansatte med å roe ned.
"Koker i hodet"
Til tross for at mange har høy bevissthet rundt utbrenthet, er stress og tidspress er stadig et problemområde, viser årets Jobbhelserapport. Faktisk oppga 57 prosent av de som mente at sykefraværet var utløst av forhold ved arbeidsplassen, at årsaken var at de hadde for mye å gjøre. I en tilsvarende undersøkelse utført av Avonova Sverige i 2018, kom det fram at annenhver ansatt var stresset på jobben.
For lite restitusjon fører til store problemer for den enkelte ansatte, for organisasjonen og for samfunnet for øvrig. Diana Lyrholm Ringborg, psykoterapeut hos Avonova Sverige, påpeker at langvarig stress kan få alvorlige konsekvenser.
Mangel på restitusjon fører til angst og stress som igjen fører til angst. Hjernen blir stresset, noen sier det føles som om "det koker i hodet". Det er et tegn på hjerneutmattelse. Hvis du ikke gjør noe med dette i tide, fører det til tretthet og på sikt til utmattelssyndrom.
Diana Lyrholm Ringborg, psykoterapeut Avonova
Har man først nådd hit, kan det være en mye lengre vei tilbake til jobb. Utmattelsessyndrom krever sykemelding og et samarbeid mellom lege og psykoterapeut/psykolog i rehabiliteringen for å vende tilbake.
Sjefen er viktig for de ansattes restitusjon
God restitusjon er avhengig av god ledelse. Ringborg påpeker at sjefen har et stort ansvar for å legge til rette for at den ansatte skal få mulighet til å hente seg inn. Hun har noen konkrete tips om hvordan ledere kan bidra til den ansattes evne til å håndtere stress.
Nærvær. Det er viktig med regelmessige oppfølginger og å være en nærværende leder, det gir følelse av deltakelse.
Tydelighet. Den ansattes arbeidsoppgaver skal være tydelige, det skaper trygghet. Ha en god dialog og hjelp til ved forandringer med en tydelig retning.
Veiledning. Gi veiledning om nødvendig og tilstrekkelig informasjon.
Man skal heller ikke undervurdere verdien av empati og av å være tydelig til stede.
Hvis lederen lytter, føler den ansatte seg respektert. Empatisk ledelse er det mest bærekraftige. "Psykologisk sikkerhet" er viktig mellom leder og ansatte.
Diana Lyrholm Ringborg, psykoterapeut Avonova