Til hovedinnhold
Verdifull trygghet i en travel rørleggerhverdag

Verdifull trygghet i en travel rørleggerhverdag

Som daglig leder i et lite rørleggerfirma vet Svein Andersen hvordan det er å ha mange hatter på én gang. Drift, kunder, personal, HMS og tilsyn – alt må klaffe for at hverdagen skal gå rundt.

Rørlegger Svein Andersen, Porsgrunn

Hos Rørlegger Svein Andersen AS i Porsgrunn er dagene fulle av prosjekter, telefoner og praktiske oppgaver som skal løses. I et lite firma er det sjeldent rom for å lene seg tilbake. Alt avhenger av samspillet i laget, og at hver enkelt gjør sitt for at hjulene skal gå rundt. Bedriften består av tre erfarne fagfolk som kjenner hverandre godt – og som vet at godt håndverk krever både samarbeid og struktur.

– Vi er en liten gjeng, men vi har vært med lenge og kjenner både hverandre og kundene våre. Det vi leverer, skal være skikkelig gjort, sier Svein Andersen.

Gjennom 15 år har de bygget opp et solid kontaktnett og et renommé for god kvalitet og pålitelighet. Samtidig vet Svein at kvalitet ikke bare handler om det som synes ute hos kunden. For at arbeidet skal være trygt og bærekraftig over tid, må alt rundt også fungere.

– Du kan være så flink du vil, men uten struktur og systemer på HMS, blir det fort sårbart. Vi jobber ofte ute på anlegg og i industrien, og der stilles det strenge krav. Da må vi vite at alt er på plass – både dokumentasjon, kurs og rutiner.

HMS – nødvendig, men tidkrevende

Som mange andre små bedrifter har Svein kjent på hvor krevende det kan være å holde styr på alt som hører med i HMS-arbeidet.

– Tidligere hadde vi en mindre, lokal leverandør av bedriftshelsetjenester. Det var i periode mye manuelt arbeid. Jeg måtte mase for å få oppfølging, og vi hadde kurs som ikke alltid traff oss. Det ble litt sånn «vi gjør det fordi vi må». Og når Arbeidstilsynet kom, ble det hektisk – du måtte finne fram nødvendige papirer og håpe at alt var i tråd med kravene som stilles.

Han smiler litt. – Vi har alltid hatt orden på sakene, men det tar tid. Tid du egentlig skulle brukt på folk og kunder.

En trygg partner på laget

Etter at bedriften ble kunde hos Avonova, beskriver Svein en mer oversiktlig og profesjonell hverdag.

– Nå har vi et system som fungerer. Jeg har en egen portal hvor jeg finner alt jeg trenger, og en fast kontaktperson som kjenner rørleggerbransjen. Det gjør en stor forskjell.

Han trekker fram tryggheten som den største verdien.

– Da Arbeidstilsynet kom på tilsyn, hadde vi alt på stell. Det gir en ro å vite at vi har Avonova i ryggen – noen som følger opp, minner oss på det vi må gjøre, og som kan svare når det dukker opp spørsmål.

Mer enn bare HMS

For Svein handler HMS ikke bare om forskrifter, men om folk.

– Vi starter hver dag med en kaffekopp og en prat om hva som skjer. Det er sånn vi fanger opp småting før de blir store problemer. Den åpenheten gjør at vi trives – og det merkes på jobben vi gjør.

Med Avonova har bedriften også fått enklere tilgang til støtte på andre områder.

– Bare det at gutta vet at de kan få hjelp hvis noe skjer, enten det er helsemessig eller psykisk, betyr mye. Det gir trygghet – både for dem og for meg som leder.

Når trygghet blir verdifull tid

I dag bruker Svein mindre tid på papirarbeid og mer tid på det han egentlig vil: å lede, planlegge og være ute på prosjekter.

– Avonova gjør det enklere å ha kontroll. Jeg slipper å lure på om vi har alt i orden. Det frigjør tid – og gir meg overskudd til å fokusere på kundene våre.

Han tenker seg om før han legger til: – For meg handler det om trygghet. Ikke bare for å tilfredsstille krav, men for at vi som jobber her skal ha det bra og kunne gjøre en god jobb – hver dag.


TIPS OG DEL ARTIKKELEN
LENKE KOPIERT

Les mer