Etter ferien: Flatt eller fulladet batteri?
Mange arbeidsgivere stilles overfor et vanskelig dilemma etter ferier og langfri: Flere av de ansatte møter opp uten å være klar til å yte 100 prosent innsats. Hvordan manøvrerer man som leder seg fram på en god og rettferdig måte?
De aller fleste av oss kan relatere til den brå overgangen mellom bekymringsløse, late dager og hverdag i hamsterhjulet. Etter en god ferie åpnes skolene og fritidsaktivitetene starter opp igjen. Mange av de hverdagslige tingene er til å kjenne igjen. Det forventes at vi står opp tidlig, rekker til jobb i tide og legger ned den nødvendige innsatsen.
Så er ikke verden alltid så svarthvit. Ferier brukes vidt forskjellig av hver enkelt. Noen velger, solo eller i par, å gå for maks avkobling på en solseng med tilhørende gode drikke- og matopplevelser. Barnefamilier gjør kanskje noe av det samme, men med høyere stress- og aktivitetsnivå. Andre velger kanskje å prioritere forefallende prosjekter på hjemmebane, som har måttet vente en stund og nå skal ferdigstilles i løpet av noen sårt etterlengtede feriedager.
Sett av litt ekstra tid
Poenget er; vi gjør ulike ting i ferien, som påvirker hvordan kropp og hjerne fungerer når feriedagene er over. Har man for eksempel snudd døgnrytmen, kan det være vanskelig å justere seg inn til jobb på 1-2-3.
Organisasjonspsykolog Kristin Dille i Avonova påpeker et dilemma som ofte gjør seg gjeldende når arbeidstakere ikke er 100% restituert etter ferie: Skal man benytte fritiden til å gjøre seg klar for jobb, eller bruke deler av jobbtiden til å finne tilbake til sin maksimale arbeidsinnsats?
– Jeg tenker det er lurt at leder fortløpende samler troppene etter ferien, både for å motivere og forventningsavklare. I et slikt forum er det lurt å oppfordre ansatte med spesielle behov etter ferien, til å ta kontakt på tomannshånd. Samtidig er det en glimrende anledning til å sette felles mål og finne tilbake til følelsen man hadde i gode tider, sier Dille.
Hun mener det er noe prinsipielt feil ved å åpne opp for ekstra tilrettelegging i en overgangsfase mellom ferier og oppstart i jobb.
– Å skulle jobbe mindre for at man har hatt ferie, er for meg en litt bekymringsverdig tilnærming som åpner opp for mange vanskelige ledervurderinger. Her tenker jeg at arbeidsgiver med rette kan stille krav til sine ansatte. Det er rimelig å forvente 100% innsats i oppstartsfasen etter ferien, selv om man møter opp med ulike forutsetninger, sier Dille.
– Det finnes nyanser
– Er man som ansatt trøtt og sliten når jobblivet starter på igjen, bør man etter mitt syn benytte fritiden utenom jobb til å komme seg på rett spor igjen. Arbeidstiden er forbeholdt arbeid, det er helt naturlig, fortsetter hun.
Det er ikke dermed sagt at ledere ikke skal vise forståelse for at ferier ikke nødvendigvis alltid er ensbetydende med late, bekymringsløse dager som fyller på energi til jobblivet som venter.
– Prinsippet om at man skal jobbe mens man er på jobb, bør være utgangspunktet for enhver leder. Så finnes det helt klart nyanser her. Livet slutter ikke å skje, selv om man har ferie. Det kan oppstå familiekriser eller andre uforutsette ting som påvirker både kropp og helse til folk som vender tilbake fra ferier. Nøkkelen her er kommunikasjon, fortsetter Dille.
Hent fram suksesshistoriene
I noen tilfeller – spesielt der hvor medarbeidere ikke naturlig kjenner på motivasjon ved tilbakekomst på arbeidsstedet – anbefaler hun ledere å grave i verktøykassa med positive assosiasjoner.
– Ofte handler det om å tenne gnisten igjen, på en eller annen måte. Kanskje er det å hente fram suksessoppskriften fra våren og se på hva hver enkelt bidro med for å nå målene i virksomheten. Her er det så klart en stor fordel å kjenne hver enkelt medarbeider for å vite hvilke knapper man bør trykke på. Medbestemmelse er dessuten et kraftfullt verktøy som skaper dynamiske og sterke arbeidsmiljøer, sier hun.
Som ansatt bør det ikke være en høy terskel for å ta en prat, dersom man av ulike grunner ikke føler seg 100% klar for jobblivet etter ferien.
– Å ha en åpen og god dialog med nærmeste leder er noe jeg alltid anbefaler. Ingenting bygger tillit som det, og det kommer alle parter til gode, sier Dille.