Stress, mas og kjas – hvor fører det oss hen?
Kravene i arbeidslivet øker, det samme gjør andelen ansatte som preges av negativt stress. Hvordan møter du som leder utfordringene på best mulig måte?
Vi kan starte med en oppklaring. Mange ledere kvier seg mot å stille for høye krav til den enkelte ansatte, da det fort kan skape stress og ubehag – både fysisk og psykisk.
Men dette beror faktisk på en misforståelse. Høye krav i seg selv, er ikke det som får korthuset til å falle sammen. Faktisk er det sånn at de fleste av oss liker å bli stilt krav til. Det hjelper oss å prioritere og å sikre nødvendig framdrift.
Kontroll og støtte spiller inn
Så hvorfor er det da flere enn noen gang som opplever negativt stress i forbindelse med jobb?
Professor Robert Karasek og fysiker Töres Theorell påpeker i sin forskning at høye krav må følges opp med tilstrekkelig kontroll og støtte. Sagt enkelt; stiller du høye krav til dine ansatte, må de kunne ta nødvendige beslutninger og få hjelp hvis de går seg fast på veien.
Høye krav, tidspress og uklare mål er en sikker vei mot både psykisk og fysisk uhelse. Det kan i verste fall føre til alvorlige helseproblemer for individet – og høyere sykefravær, kostnader og redusert produktivitet for virksomheten.
Sørg for balanse
Som arbeidsgiver er det viktig å se signalene – jo tidligere, jo bedre. For å være en bærekraftig arbeidsplass, der medarbeiderne blomstrer og kanskje til og med får økt energi av å jobbe, må man ha en god balanse: Håndterbare krav, påvirkningsmuligheter og god støtte fra ledere og kollegaer.
Vel og bra, tenker du kanskje. Mange fine ord og vendinger – men hva gjør man egentlig for å skape et slikt miljø?
Gå foran som et godt eksempel
Støtte kan være så enkelt som at ledere og kollegaer er tilgjengelige for å svare på spørsmål, for en prat og veilede når behovet er til stede. Ofte setter man av tid i startfasen, mens når tidspress og leveringskrav øker, er den ansatte overlatt mer til seg selv. Det er viktig å gå hele mila sammen med den som det stilles krav til!
Kontroll er også et viktig element. Her må man som leder evne å gi litt slipp og vise tillit overfor sin(e) medarbeider(e). Mye er gjort dersom man legger til rette for at oppgaveløseren har myndighet til å ta valg og styre sin egen arbeidsdag – både med hensyn til pauser og arbeidstid.
Som leder og sjef er det du som former strukturen for dine medarbeidere. Dette er din viktigste arbeidsoppgave – gå derfor foran. Planlegg arbeidet for dine ansatte, i stedet for å drive med reaktiv problemløsning og kortsiktige oppgaver.
Hva påvirker fokuset vårt?
Vi er enige om at en åpen og tillitsbasert lederstil ofte får fram det beste i folk. Samtidig kan en medarbeider ha ulike ting å stri med utenfor jobb, som gjør at fokus og produktivitet påvirkes negativt.
Som leder, HR-medarbeider, kollega og medmenneske er det lurt å ha et bevisst forhold til dette. Da er det også lettere å dra ned tabuene og holde en åpen og god dialog. Vi deler de negative påvirkningene inn i fem ulike kategorier:
1. Fysisk helse
En dag hjemme koster arbeidsgiver mellom 3.000 og 7.000 kroner, avhengig av hvilken bransje virksomheten din opererer i. Som leder er det lurt å ta eierskap til utfordringen, for eksempel ved å jobbe systematisk og forebyggende rundt ergonomi.
Legger du til rette for en jobbhverdag med variert belastning på muskler og skjelett, som i tillegg gjennomføres på en sikker og risikokartlagt måte, er du langt på vei.
2. Psykisk helse
Psykiske lidelser utgjør 22% av det totale fraværet fra jobb. For de aller fleste er lidelsene av lett eller moderat art – med riktig behandling kan man derfor oppnå god effekt og føle seg klar til å jobbe igjen ganske kjapt.
I løpet av livet vil cirka 1 av 5 mennesker møte på en eller annen form for psykisk helseutfordring. Som arbeidsgiver må man ta dette inn over seg og forsøke å være en aktiv støttespiller. Vårt beste råd er; du som leder bør bryte ned tabuene og skape et trygt og godt rom der det er lov å snakke om vanskelige ting i livet!
3. Familie og samliv
De harde fakta er at omtrent 50% av alle ekteskap ender i skilsmisse, mens 8 av 10 samliv ender i brudd. Sjansen er derfor stor for at man som leder vil møte på samlivsutfordringer i bedriften sin.
9 av 10 bedrifter opplever fravær og tapt produksjon med grunnlag i ansattes samlivsbrudd. Nøkkelen ligger i å legge best mulig til rette for at en ansatt kan komme seg gjennom et brudd, samtidig som vedkommende ikke pusher sin fysiske og mentale kapasitet til det ytterste.
Klarer man på et tidlig stadium å ta hensyn, kan det hende han/hun er tidligere tilbake til sitt samme gamle, i stedet for en langvarig sykemelding.
4. Avhengighet
Avhengighet er dessverre et sterkt økende problem i Norge. Spesielt rus- og pillerelatert avhengighet er mer og mer vanlig, men også gaming, gambling og pengespill øker i omfang.
Felles for enhver form for avhengighet er at det er svært skam- og tabubelagt. Det å snakke om, eller innrømme at man har et problem, sitter ofte svært langt inne – spesielt overfor arbeidsgiver. En avhengig er dessuten god på å normalisere og skjule sitt eget adferdsmønster, samtidig som vedkommende veksler jobb og fritid.
5. Personlig økonomi
Det er dyrt å leve i dag. Dagens rentenivå, mat-, drivstoff- og strømpriser gjør at en familie på 4 har 177.000 mindre å leve for, sammenlignet med for 2 år siden. Når privatøkonomien ligger helt på bristepunktet, øker også behovet for å ta opp kortsiktige lån med høye renter – som nesten alltid er ris til egen bak.
Et slikt press for å få endene til å møtes, nører opp under stress og bekymringer, som igjen kan føre til fravær fra jobb. Det bidrar også til at man ikke er 100% fokusert i arbeidstiden, som igjen går ut over bedriftens samlede produksjon.
Vil du ha hjelp?
Vi i Avonova ser på bedriftshelse som noe mer enn kartlegging av risikoer og tilrettelegging av arbeidsstedet. For å få gode resultater som står seg over tid, er vi avhengige av å se hele mennesket – med alt som følger med av utfordringer og muligheter.
Derfor har vi utviklet Avonova Assist, en komplett pakkeløsning som både håndterer lovpålagte oppgaver og følger opp medarbeiderne tett. Gjennom Assist kan for eksempel en ansatt ta kontakt med lege, psykolog eller parterapeut på video, få kostholds- og treningsråd fra personlig trener og snakke med kyndig personell innen avhengighetsproblematikk.
Ta kontakt med oss for et tilbud i dag!