10 sjekkpunkter for et godt psykososialt arbeidsmiljø på arbeidsplassen
Verdensdagen for Psykisk Helse markeres hvert år den 10. oktober. Her er våre 10 sjekkpunkter for å skape et godt psykososialt arbeidsmiljø på arbeidsplassen.
Hva er psykososialt arbeidsmiljø?
Psykososialt arbeidsmiljø handler om hvordan de ansatte opplever de sosiale og psykologiske forholdene på arbeidsplassen.
Det handler ikke bare om trivsel, men også om de ansattes helse, arbeidsevne og produktivitet. Det psykososiale arbeidsmiljøet er ofte en konsekvens av hvordan arbeidet er organisert, om man opplever en balanse mellom krav og ressurser på jobben og i hvilken grad man kan jobbe selvstendig og ha kontroll over egne ansvarsområder.
Typiske kjennetegn på et godt psykososialt arbeidsmiljø er engasjerte ansatte som opplever at de kan håndtere stress og utfordringer som kommer med jobben. For deg som arbeidsgiver betyr et godt psykososialt miljø på jobben økt produktivitet og redusert turnover. Arbeidsplasser som jobber bevisst med dette, opparbeider seg fort et godt rykte og blir av den grunn mer attraktiv på markedet. Det gjør at man står langt foran i køen i konkurransen om de best kvalifiserte ressursene.
Hvorfor er det psykososiale arbeidsmiljøet viktig?
Selv om forskning viser at vi har et bedre arbeidsmiljø enn mange andre land i Europa, blir stadig flere syke av jobben, også i Norge. Ifølge forskerne i Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) skyldes 15 prosent av alle sykemeldinger i Norge psykososiale forhold på arbeidsplassen. Dette koster norske bedrifter flere milliarder kroner hvert år.
Arbeidstilsynet avdekker stadig brudd på loven som skal sikre et godt psykososialt arbeidsmiljø. Derfor har myndighetene nå varslet om endringer i regelverket: det skal bli tydeligere for arbeidsgivere hvilke krav loven stiller til det psykososiale arbeidsmiljøet. Det skal også bli tydeligere hva enkeltbedrifter kan gjøre for å forebygge og skape sunne og produktive arbeidsplasser der de ansatte trives.
I forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober har vi blant annet laget en workshop om hvordan man kan skape et inkluderende og helsefremmende arbeidsmiljø. I år har vi lagt til en ekstra modul som handler om hvor viktig menneskelige relasjoner er for individets mentale helse.
10 viktige sjekkpunkter for et positivt psykososialt arbeidsmiljø
Det trenger ikke å være supervanskelig å legge til rette for et arbeidsmiljø der hver enkelt medarbeider opplever en gjensidig respekt og god takhøyde. Som leder, HR- eller HMS-ressurs er kanskje det aller viktigste at du leder an på stien – det er alltid mer troverdig om man går fremst i køen når det man prøver å få gjennomført, skal settes ut i live.
Her er noen gode råd på veien:
En positiv kultur
En positiv som fremmer respekt, samarbeid, inkludering og støtte med ledere som kan være rollemodeller for positiv atferd.
Arbeidsbelastning
Sikre en balanse mellom mål, forventninger og arbeidsmengde. Sørg for realistiske tidsfrister og nødvendige ressurser, opplæring og verktøy for å utføre jobben på en god og effektiv måte.
God kommunikasjon
Front en åpen og transparent kommunikasjon der ansatte er komfortable med å uttrykke egne ideer, bekymringer og spørsmål.
Støttende lederskap
Sørg for at lederne gjør seg tilgjengelige for sine ansatte, slik at de kan gi støtte og veiledning.
Anerkjennelse
Anerkjennelse og belønning for ansattes innsats og prestasjoner kan øke motivasjonen og følelsen av å være verdsatt. Det er også en fordel om lønnssystemet oppfattes som rettferdig.
Medvirkning
Gi de ansatte reelle muligheter til å delta i beslutninger og påvirke egne arbeidsforhold.
Samarbeid
Oppmuntre til samarbeid mellom ansatte og team for å bygge positive relasjoner og løse problemer sammen.
Konflikthåndtering
Ha et system for konflikthåndtering på plass, slik at konflikter og uenigheter kan løses på en konstruktiv måte.
Work-life balance
Gi de ansatte muligheter for å kombinere arbeid og familieliv gjennom fleksibilitet i arbeidstid, ferie og fridager.
Inkluderende kultur
Sørg for at alle ansatte føler seg respektert og inkludert.
Hva er psykososialt arbeid?
Litt forenklet kan vi si at psykososialt arbeid er balansen mellom krav og ressurser. Det er faktisk i stor grad det som avgjør hvordan vi har det på jobb. Psykososialt arbeid handler om å forstå hvordan vi kan påvirke denne balansen. Her starter man gjerne med å se på samspillet mellom det organisatoriske og menneskene på jobben. Man ser på viktige faktorer som lederskap og organisasjonskultur, forventninger og arbeidsbelastning, kommunikasjon, sosiale relasjoner og utviklingsmuligheter.
Psykososialt arbeid kan også innebære at man våger å ta tak i utfordrende arbeidsforhold som mobbing, konflikter, endringer, stress og dårlig ledelse. Alt dette kan høres litt overveldende ut, men en medarbeiderundersøkelse kan være et godt sted å begynne. Avonova har utviklet en egen kartleggingsmodell, «Medarbeider Tilfredshet Monitor», MTM, som du kan lese mer om her.
Selv om det først og fremst er et lederansvar å skape et godt psykososialt arbeidsmiljø, kan alle bidra til å skape en sunnere arbeidplass, der man tar vare seg selv, støtter kollegaer og bidrar til en positiv utvikling.
Tegn på et godt og dårlig psykososialt arbeidsmiljø
Arbeidsplassen er viktig for vår psykiske helse, men hvordan det psykososiale arbeidsmiljøet påvirker oss, er individuelt. Noen kan få migrene, søvnvansker eller angst, bli deprimert, utbrent eller få fysiske symptomer som muskel- og skjelettplager. Andre opplever kanskje ingen negativ påvirkning.
Og omvendt: Hvis arbeidet oppleves som positivt kan arbeidsplassen faktisk bidra til bedre helse også! Hvordan og i hvilken grad vi påvirkes av det psykososiale miljøet på arbeidsplassen, er avhengig av styrkebalansen mellom risikofaktorer og beskyttende faktorer, sier fagekspertene.
Opplever du stort arbeidspress med høye krav, korte frister, utydelige ansvarsområder og kanskje i tillegg mangler støtte fra nærmeste leder, kan det virke negativt på din helse, trivsel og arbeidsevne. Men om du samtidig opplever at du har høy selvbestemmelse i jobben, meningsfylte oppgaver og støtte fra kollegaer, kan disse beskyttende faktorene bidra til å dempe de negative effektene.
Avonova har lang erfaring med å støtte kunder i arbeidet med å skape gode psykososiale arbeidsmiljøer. Som Norges største bedriftshelsetjeneste, ønsker vi å bidra til økt kompetanse om psykisk helse på jobben.
"Gi 8 minutter" - temaet for årets markering
Den 10. oktober markerer vi Verdensdagen for Psykisk Helse for å skape større bevissthet om psykisk helse, sammen med bedrifter og virksomheter over hele landet.
Tema for 2024 er å gi 8 minutter – en oppfordring til å sette av 8 minutter hver dag til å ringe noen du bryr deg om. Det er enklere enn du tror, og betyr mer enn du aner.
Forskningen er krystallklar. Vår viktigste og mest avgjørende kilde til mening er våre sosiale relasjoner. Ingen andre faktorer spiller en like stor rolle for vår livskvalitet, som hvor tilfredse vi er med relasjonene våre. Og det er alt for mange i dag som ikke er tilfredse.
La oss sammen gjøre noe med det!