Råd til deg som jobber hjemmefra

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Råd til deg som jobber hjemmefra

Under pandemien har mange av oss jobbet hjemmefra. Mange virksomheter planlegger også fortsette med en permanent hybridløsning etter at vi nå har opplevd fordelene med å kunne jobbe fra hjemmet. Det kan være mange positive sider med hjemmekontor, men det kommer også med utfordringer.

Dame på hjemmekontor

I Jobbhelserapporten om den nye arbeidshverdagen (lenke) svarer 38% av dem som har hatt hjemmekontor under pandemien at de har en arbeidsplass som i liten eller svært liten grad er tilpasset arbeidshverdagen.

Å ha en ergonomisk tilrettelagt og strukturert arbeidsplass er nødvendig for å holde deg frisk og motivert i jobben.

- En ergonomisk tilpasning av hjemmekontoret er viktig, ikke minst med tanke på at så mange sliter med rygg-, nakke- og skulderplager. Men få pauser, ensidige stillinger og lite fysisk aktivitet kan fort bli resultatet når man arbeider hjemmefra. Forklarer Anna Blandini, fagekspert innen ergonomi i Avonova Sverige.

Struktur er også en viktig faktor for at du skal ha godt arbeidsmiljø på hjemmekontoret. I Jobbhelserapporten svarer 74 prosent at struktur og rutiner i stor eller svært stor grad er viktig for at de skal arbeide godt. Selv om det er en betydelig andel som opplever at de får strukturert hjemmekontorhverdagen på en hensiktsmessig måte, er det også 22% som opplever at det er vanskelig å få god struktur på hjemmekontoret.

Arbeidsgiver skal selvsagt bidra slik at du som arbeidstaker har en godt tilrettelagt arbeidsplass. Men det er også tiltak du selv kan innføre for å få en god arbeidshverdag på hjemmekontoret. Under er 3 enkle tips til å skape en god arbeidsplass (for deg selv) hjemme.

 

3 tips til bedre helse på hjemmekontoret:

1. Lag en tydelig begynnelse og slutt på arbeidsdagen. For mange består hverdagsaktiviteten av at vi forflytter oss til og fra jobb. Starter du dagen med en kort gåtur, er du sikret litt bevegelse som gjør godt for kropp og sjel.

2. Skap variasjon. Bryt opp stillesitting med å stå, og praktiser gjerne walk-and-talk under telefonmøter. Vær bevisst på å variere stilling ofte. Husk på at variasjon mellom flere dårlige arbeidsstillinger er bedre enn å sitte stille lenge i perfekt stilling.

3. Analyser behov. Møt behovene dine i samråd med arbeidsgiver. Trenger du en bedre stol, en stor skjerm eller en rollermouse som skåner armer og skuldre? Tilpass arbeidsplassen hjemme etter ditt behov for å forebygge plager.

 

Vil du lese mer fra Norsk Jobbhelserapport om den nye arbeidshverdagen? Her kan du laste ned rapporten:

Click me

Vil du motta nyhetsbrev med nyttige tips til deg som leder?