– En investering i de ansatte
Med Avonova Assist får elektrikerfirmaet Grønn Strøm jobbet helhetlig, forebyggende og langsiktig med HMS og sykefraværsoppfølging. Det gir resultater.
Fra et lyst og luftig møterom høres latter og knitring av ostepakker og matpapir. Hos elektrikerbedriften Grønn Strøm er lunsjpausen nettopp over, og de ansatte oppdaterer hverandre om hvor den varierte arbeidshverdagen tar dem videre.
– For oss er Avonova en investering i de ansatte, forteller Cathrine Storøy, assisterende daglig leder i Grønn Strøm.
Siden januar 2022 har bedriften brukt Avonova Assist, en pakke som består av HR- og HMS-system, tilknytning til godkjent bedriftshelsetjeneste og en rekke andre tjenester.
– Vi har vokst mye i det siste. Fra å være to til fem til sytten ansatte på bare fem år.
Cathrine understreker at når bedriften har vokst så raskt som de har gjort, har det vært viktig å holde tungen rett i munnen og ha rutinene på plass for å skape en god og trygg arbeidsplass. Gjennom Avonova Assist har de tilgang på lovpålagte bedriftshelsetjenester og HMS-kurs, men også juridisk hjelp, fraværshjelp, helsecoach, helsekontroller og lege og psykolog på video til alle ansatte og deres husstand.
– Å ha alt på ett sted gjør det enkelt å ha kontroll på HMS, noe som igjen gir oss en tryggere arbeidsplass. Når bedriften din vokser, endrer også kravene seg. Da er det godt å ha en sparringspartner som hele tiden følger oss tett, som vet når vi går over i neste fase og hvilke krav og lovverk som følger med.
Gull verdt med personlig oppfølging
I tillegg til de typiske elektrikertjenestene, har Grønn Strøm spesialisert seg på solceller og elbilladere. De 17 elektrikerne tar oppdrag over hele Oslo, Asker og Bærum. For Cathrine betyr samarbeidet med Avonova at hun ikke lenger er alene om HMS-arbeidet.
– Før har det jo stått ganske langt nede på to do-listen min. Jeg måtte bruke tid på ulike systemer, skjemaer osv. Nå er det systematiske HMS-arbeidet blitt mer tilgjengelig i hverdagen.
Faste oppsatte møter med Grønn Strøms dedikerte Avonova-rådgiver gjør at Cathrine får hjelp og råd til hva hun bør prioritere knyttet til arbeidshelse og HMS-arbeidet.
– Det er enkelt å spørre om hjelp og få den veiledningen du trenger, og i en ellers hektisk hverdag får jeg hjelp til å ha fokus på de riktige og viktige tingene. Det har gjort meg mer trygg i min rolle og i møte med for eksempel tilsyn.
Samtidig er Avonova-rådgiveren aldri mer enn en telefonsamtale unna. Det har Cathrine god nytte av i hverdagen.
– Er jeg usikker på noe eller har spørsmål, får jeg alltid raskt svar. I stedet for å måtte vente flere dager, får jeg fullført det jeg holder på med og opprettholdt fremdriften.
– Den tette oppfølgingen og rådgivningen er uunnværlig for oss, understreker Cathrine.
En del av arbeidshverdagen
I en ideell verden skal ikke HMS-arbeidet være skippertak, men en integrert del av hverdagen. For Grønn Strøm er Avonova Assist blitt en naturlig del av arbeidshverdagen, enten elektrikerne er ute på oppdrag eller samlet på kontoret.
Å ha både system, bedriftshelsetjeneste og andre helsetjenester hos samme leverandør gjør arbeidshverdagen enklere og mer effektivt. Det blir en mye lettere arbeidshverdag, forteller Cathrine. Både for henne selv på kontoret, men også for elektrikerne som er ute. Fra sin egen mobil kan de ansatte blant annet sende inn forespørsler om ferie, registrere ny kompetanse, finne stoffkartotek og melde inn fravær og avvik.