
Godt smittevernsarbeid sikrer Schenker normal drift i coronakrisen
Da corona-pandemien brøt ut var logistikk- og transportselskapet Schenker snarrådige og tok kontakt med Avonova bedriftshelsetjeneste. De ønsket en kvalitetssikring og gjennomgang av sine risikovurderinger og smitteverntiltak. – Avonova leverte raskt og veldig godt. Deres bistand og ekspertise har gitt oss en helt egen trygghet for de ansatte og grunnlag for videre, normalisert drift, sier Christian Winther, head of QHSSE i Schenker.
DB Schenker er et av verdens ledende logistikk- og transportselskaper og har rundt 1100 ansatte ved 29 terminaler/kontorer i Norge. Dermed er det en rekke mulige smittekilder de ansatte utsettes for hver dag.
Schenker har en samfunnskritisk rolle for transport av medisiner, helseutstyr og øvrig materiell, og da corona-pandemien brøt ut for fullt måtte de kaste seg rundt.
- Vi hadde en bra beredskap- og handlingsplan, men ved en så omfattende pandemi er det vanskelig for enhver virksomhet å vite hvordan man best skal håndtere smitterisikoen, forteller Christian Winther, head of QHSSE i Schenker.
Risikovurderinger og smitteverntiltak
De ønsket derfor en kvalitetssikring og gjennomgang av egne risikovurderinger og smitteverntiltak, for å sikre sine ansatte og opprettholde normal drift i en unormal situasjon. Schenker tok kontakt med sin bedriftshelsetjeneste, Avonova, som er Norges eneste landsdekkende bedriftshelsetjeneste og eksperter på å utføre slike tjenester både for nye og eksisterende kunder.
- Schenker hadde fra før gode rutiner i sin beredskapsplan, men vi ser ofte at virksomheter kan ha god nytte av å få bistand til å faktisk få utført tiltakene i den daglige driften. Å ha planene på plass er en veldig god start, og så gjelder det å sette disse ut i livet, forteller bedriftslege Kristian Vetlesen i Avonova.
Befaring på arbeidsplassen - rask og god rapport
Vetlesen og Avonova Liv-Hanne Nilsson tok derfor en gjennomgang med ledere i Schenker om smitteverntiltak tilpasset deres virksomhet, før det ble gjennomført en befaring på Schenkers terminal i Oslo. Christian Winther i Schenker er godt fornøyd med bistanden de fikk av Avonova:
- Avonova leverte en rask og veldig god rapport. Vi har fått innspill til en rekke forbedringer av eksisterende tiltak, i tillegg til nye smitteverntiltak, forteller Winther.
Dette får du råd om fra Avonova
Han ramser opp noen av innspillene Avonova har kommet med i rapporten, og som er noen av punktene man kan forvente å få råd om i et samarbeid med Avonova innenfor smittevern:
- Generelle, faglige innspill til hvordan viruset fungerer og hvordan det smitter
- Hva skjer dersom du får smittetilfeller blant dine ansatte? Hvilke prosedyrer gjelder da? Hvilke andre ansatte må da i karantene?
- Konkrete råd om hvordan man overfører smittevernstiltak fra teori til praksis
- Renholdstiltak som må gjennomføres for å sikre smittevern på en arbeidsplass, for eksempel:
- Ryddige kontorpulter som enkelt kan vaskes
- Felles berøringspunkter som må rengjøres hyppig, som felles pc’er, håndscannere, anleggsporter, terminaler, maskiner, utstyr med mer.
- Tilrettelegging for god egenhygiene som håndvask og håndsprit
- Tilpasse fellesarealer slik at det oppfordres til, og muliggjøres, å holde nødvendig avstand mellom personer
- Mer aktiv bruk av verneorganisasjonen. En befaringsrunde som dette aktiverer de lokale HMS-ansatte i stor grad, og gir dem ekstra synlighet og anerkjennelse i hele organisasjonen for det viktige arbeidet de gjør.
I tillegg nevner Christian Winther spesielt en uvurderlig ting han tar med seg fra tiltaksrapporten til Avonova:
- Det er fint med skriftlige oppfordringer på plakater og mail om hvordan ansatte skal håndtere smitterisikoer, men disse kan man fort se seg litt blind på. Det gjelder derfor for alle ledere å integrere dette budskapet når de snakker med sine ansatte i teammøter og i 1-1-samtaler, forklarer Winther.
Schenker er nå godt rustet
Han føler nå at Schenker er godt rustet for dagens situasjon og en eventuell tilspissing av situasjonen:
- Når vi nå har gjort et godt stykke arbeid sammen med en ekstern aktør som Avonova bedriftshelsetjeneste, som har faglig spisskompetanse på området, så gir det en helt egen trygghet for alle de ansatte. Det gjelder både for de ansatte som et snakkes med underveis, men også for lokale ledere og fagpersoner som driver dette i det daglige arbeidet. Smitterisikoen er redusert, og det øker sannsynligheten for at vi kan opprettholde normal drift, avslutter Christian Winther.
Etter den vellykkede befaringen i Oslo, ønsker nå Schenker en tilsvarende gjennomgang med Avonova også på sine øvrige terminaler i Norge.
Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan bistå din virksomhet med smitteverntiltak? Ring oss på telefon 47667675, send en mail, eller legg igjen din kontaktinfo i skjemaet på høyre side så tar vi raskt kontakt med deg for en uforpliktende prat.