Til hovedinnhold
Investerer i de ansattes arbeidsmiljø og helse

Investerer i de ansattes arbeidsmiljø og helse

Med lavt sykefravær på 2-3% og høy frekvens på avviksrapportering, har Grotnes Steel lykkes med HMS-arbeidet. De roser helsekontrollen Avonova utførte og understreker at samarbeidet med BHT er en investering i de ansattes arbeidsmiljø og helse.

Første bilde til artikkel

Grotnes Steel har vært kunde av Avonova i snart tre år, og Gøran Søderstrøm er svært fornøyd med samarbeidet og resultatene de har fått til.

- Store, tunge plater, gass og flytende metall gjør at vi må være varsomme. Det krever også at det jobbes med for å kartlegge og implementere en praksis som gjør det tryggest mulig for de som arbeider her, sier Gøran Søderstrøm.

Inkluderer de ansatte i det systematiske HMS-arbeidet

Hos Grotnes Steel har det systematiske HMS-arbeidet blitt en del av det daglige forbedringsarbeidet de gjør for å skape en best mulig arbeidsplass for alle ansatte. Ved å jobbe systematisk gjør de arbeidshverdagen litt bedre for hver dag, ved å legge til rette for hvordan de utfører arbeidet.

- Vi inkluderer de ansatte i prosesser som påvirker arbeidet til den enkelte, og vi vurderer og setter i gang tiltak for å minimere risiko for uønskede hendelser, sier han.

Grotnes Steel spesialiserer seg på stålproduksjon, og holder til i Mo i Rana. De er 12 ansatte og har jobbet med systematisk HMS-arbeid i flere år. Etter at de startet samarbeidet med Avonova, har automatiseringen gjort arbeidet langt mer effektivt, enkelt og oversiktlig for de ansatte.

Automatisering har ufarliggjort avviksrapportering

Økning av avviksrapporteringen er et av de synligste resultatene til Grotnes Steel. Før samarbeidet med Avonova brukte de ulike excel-ark da de jobbet med HMS. Med den digitale plattformen fra Avonova, ble det enklere for de ansatte å rapportere. Det resulterte i et byks i rapporteringen- med en stigende trend i år.

- Rapporteringen har skutt i været. I fjor hadde vi mer rapportering enn vi noen gang har hatt, og i år ligger vi an til å slå fjoråret. Det har skjedd en kulturendring. Vi har ufarliggjort avviksrapportering, sier Gøran.

Med enklere og mer automatisk rapportering har de fått kontroll på avvik og samtidig forstår de ansatte viktigheten av rapporteringen.   

Vi opplever mer involvering i håndteringen av avvikene, og i portalen fra Avonova  kan vi sette opp hvem som er ansvarlige for de ulike tiltakene slik at oppfølgingen skjer automatisk. Det er enkelt å dra inn operatørene også, slik at avvikshåndteringen ikke blir en administrativ oppgave, sier Gøran.

Helsekontrollen fra BHT avdekker nye risikoforhold

Grotnes Steel fikk besøk av en yrkeshygieniker som hjalp dem med en risikovurdering av arbeidsmiljøet. Gøran synes det var utrolig nyttig å få inn en kompetent fagperson som kunne avdekke risikoforhold de ikke hadde tenkt på. I etterkant kom det tiltak som de skal jobbe videre med, som for eksempel støymåling og støvmåling. 

- Vi har jobbet med HMS lenge, men man går fort blind i sitt eget hus, så det var nyttig å få inn noen utenfra som kunne se på arbeidsmiljøet med nye øyne. Yrkeshygienikeren var veldig kompetent på vår industri og det som er relevant for oss. Vi ble blant annet oppmerksomme på ergonomi og vibrasjonspåvirkning. Her har vi tatt tak i mye med kartlegging av verktøy og tiltaksverdier, forteller han.

BHT er en investering i de ansattes arbeidsmiljø og helse

Gøran ser hvordan BHT er en investering i helsen til de ansatte. Med den digitale portalen er HMS-arbeidet enkelt tilgjengelig for alle de ansatte. De har innlogging i portalen og kan melde avvik og komme med forbedringsforslag. 

- Jeg tenker samarbeid med BHT er avgjørende for komme i gang med det systematiske HMS-arbeidet. Det kan for noen virke veldig omfattende å komme i gang, derfor er det viktig å ha gode samarbeidspartnere å kunne rådføre seg med. Man tar vare på de ansatte hvis man orden på disse tingene, sier Gøran.


TIPS OG DEL ARTIKKELEN
LENKE KOPIERT

Les mer