Stamina Helse blir Avonova Norge. Les mer her.

Murmester Jens Aksel Christiansen AS får full oversikt over sitt HMS-arbeid

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Murmester Jens Aksel Christiansen AS får full oversikt over sitt HMS-arbeid

Som en liten bedrift er det mye som må prioriteres over et systematisk HMS-arbeid. For å gjøre jobben så rask og enkel som mulig tok Murmester Jens Aksel Christiansen AS i bruk HMS-verktøyet Avonova Assist for å samle alt på ett sted.

God hjelp fra Avonova Assist i risikoarbeidet

Murmester Jens Aksel Christiansen AS ble etablert i 2016, og de ansatte har lang erfaring fra mur- og flisfaget . Som en bedrift i byggebransjen settes det mange krav til de ansattes sikkerhet, deriblant et krav om tilknytning til en bedriftshelsetjeneste. For å gjøre sitt HMS-arbeid (Helse, miljø, sikkerhet) så lett som mulig tok bedriften kontakt med Avonova. Da fikk de implementert det helhetlige, Avonova Assist som er et system for å bistå ledere med å følge HMS-lover, få kontroll på sykefravær og tilrettelegge for et godt arbeidsmiljø.

LES MER: EAS synes Avonova Assist har alt i ett!

– Vi opplever Avonova Assist som en meget god løsning, et velfungerende HMS-verktøy som er brukervennlig og enkelt for alle ansatte å forstå. Som håndverker er dette noe av det viktigste i hverdagen, slik at det ikke blir en tidstyv. Jeg er glad Avonova forsøker å holde det så enkelt som overhodet mulig, forteller Jan Vidar Bergsted, HMS-ansvarlig i Murmester Jens Aksel Christiansen AS- 

Bergsted poengterer også at Assist-pakken er en viktig bidragsyter i bedriftens risikovurderinger, samt gir god oversikt over arbeidsutstyret de ansatte har tilgjengelig på jobb.

– Når man driver en liten bedrift i byggebransjen, må vi ha tingene på plass. Skjer det noe (f.eks. ulykke) har vi allerede tenkt gjennom hendelsen, og lagt planer for hvordan vi skal håndtere dette. Her fungerer risikomodulen kjempegodt, enkelt å ha oversikt og forstå hva man skal risikovurdere. I tillegg blir dette et kartotek for arbeidsutstyret i virksomheten, sier Bergsted.

Når man driver en liten bedrift i byggebransjen, må vi ha tingene på plass. Skjer det noe (f.eks. ulykke) har vi allerede tenkt gjennom hendelsen, og lagt planer for hvordan vi skal håndtere dette

-Jan Vidar Bergsted

 

Gjør det lettere å følge opp tiltak og de ansatte

Å ta vare på enkeltmenneskene i en bedrift er essensielt for ledere, og med de ulike funksjonene i Avonova Assist er både iverksetting av tiltak, og oppfølging av ansatte enklere. Det har gjort Jens Aksel Christiansen som leder bedre rustet til å enkelt kommunisere med og tilrettelegge for de ansatte i sin bedrift.

– Løsningen hjelper oss også til å prioritere de viktigste tiltakene, ved at den varsler den ansvarlige når oppgaver skal gjennomføres. Vi liker også veldig godt signeringsmodulen, at man kan sende ut oppdateringer om internt nytt regelverk, som ansatte kan bekrefte at de har lest via mobilen, forteller han.

– I tillegg til HMS følges vi godt opp på personaldelen. Det er enkelt å holde oversikt over ferieplanlegging/sykefravær. Man kan også kalle alle ansatte inn til medarbeidersamtaler og undersøkelser, forklarer Bergsted.

 

Dyktig rådgiver og god oppfølgning

Noe av det viktigste en BHT-bedrift (bedriftshelsetjeneste) kan tilby i tillegg til erfaring og kompetanse er tett samarbeid, så ledere vet at HMS arbeidet blir gjennomført riktig, og at ansatte blir tatt vare på. Jan Vidar Bergsted skryter av oppfølgningen han får av Avonova. Som del av Assistpakken etableres det et samarbeid med en HMS-rådgiver med bransjespesifikk kompetanse, samt fire gratis oppfølgninger over telefon per år. Det gjør at ledelsen ikke står alene om HMS-arbeidet.

– Vår rådgiver er kjempedyktig, har stålkontroll på oppfølging og svarer raskt. Har selv jobbet som sensor på HMS, og opplever meget god sparring og nye syn fra rådgiver i Avonova , sier Bergsted.

Vår rådgiver er kjempedyktig, har stålkontroll på oppfølging og svarer raskt. Har selv jobbet som sensor på HMS og opplever meget god sparring og nye syn fra rådgiver i Avonova

- Jan Vidar Bergsted

 

Å ha en støtte når man står midt i en krise er betryggende for ansatte. Samarbeidet med Avonova har også foregått gjennom årets koronapandemi, og Bergsted avslutter med at han har fått mange gode råd fra sin bedrifts rådgiver gjennom året om hvordan å håndtere situasjonen på best mulig måte.

Interessert i hva Avonova kan hjelpe deg med? Sjekk ut Avonova Assist, eller fyll ut skjemaet nedenfor for å bli kontaktet for en uforpliktende prat!