Bane NOR satser på fremtidens arbeidsplass

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
bane-nor

Bane NOR satser på fremtidens arbeidsplass

Nå som vi etter en lang periode nærmer oss et post-pandemi-samfunn, er det på tide for virksomheter å forberede seg på en post-pandemi-arbeidsplass. Derfor har Bane NOR startet et spennende prosjekt for å finne ut hvordan deres fremtidige arbeidsplass vil se ut for virksomheten og medarbeiderne.

Vi tok en samtale med Elisabeth Mona, som jobber som fagansvarlig for HMS for HR i Bane NOR. Elisabeth fortalte oss mer om deres prosjekt, hvor målet er å bestemme hva fremtidens arbeidsplass blir for Bane NOR. Med prosjektet ønsker virksomheten å finne ut hvordan de kan ta med seg den positive utviklingen de har hatt under pandemien, som mer fleksibilitet og bruk av nye teknologiske løsninger, og skape en moderne arbeidsplass som passer de ansatte.

 

Bevaring av arbeidsmiljø på fremtidens arbeidsplass

Elisabeth forteller at en viktig del av prosjektet er å bevare et godt arbeidsmiljø tross endringene som antagelig kommer til kontorarbeidsplassen. Derfor har verneombudet, tillitsvalgte og BHT tidlig blitt inkludert i prosjektet, så de ansatte blir representert og ivaretatt. Dette fokuset på arbeidsmiljø gjorde også at de valgte å starte med en risikovurdering, så de kunne få god innsikt i hva som kunne være mulige farer for arbeidsmiljøet.

-Vi har gjort en risikovurdering av arbeidsmiljø sammen med BHT tjenesten. Da ser vi jo det at i forhold til arbeidsmiljøet kan den fleksibiliteten vi ønsker å gi de ansatte ha positive sider, men at det er en del utfordringer knyttet til fleksibilitet også. Så det er viktig å finne den balansegangen. Så vi får til en hensiktsmessig fleksibilitet som ivaretar de ansattes ønsker, virksomhetens vekstbehov og arbeidsmiljøet. Sier Elisabeth.

 

Avonova blir en objektiv partner

Det er også nettopp derfor BaneNOR ønsket å ha med bedriftshelsetjenesten sin når de skulle gå i gang med prosjektet om å skape fremtidens arbeidsplass for deres medarbeidere.

-Bedriftshelsetjenesten har alltid et veldig tydelig fokus på arbeidsmiljø, og veldig god kunnskap om arbeidsmiljø. Så har bedriftshelsetjenesten også med sin frie og uavhengige rolle høy tillit, både blant ledelsen og de ansatte, forklarer Elisabeth om hvorfor det var viktig for dem å få bistand fra Avonova i dette prosjektet. Videre forteller hun

-Avonova kjenner oss godt. Vi jobber tett med bedriftshelsetjenesten, så de kan komme med ikke bare generelle innspill, men innspill som også går direkte på hvordan de kjenner oss.

 

Fremtidens arbeidsplass er ikke permanent

Elisabeth påpeker at det selvsagt er mange deler som må falle på plass når man viderutvikler arbeidsplassen for en stor virksomhet som BaneNOR. Fremtidens arbeidsplass vil kanskje se forskjellig ut på tvers av virksomheten. Men hun sier at responsen fra de ansatte til prosjektet har vært veldig positiv, og at det har kommer mye bra innspill fra dem som de kan ta videre med når valg skal bli tatt.

-Det er viktig for oss at vi tar gode avgjørelser, og at det blir forutsigbart for medarbeiderne. Vi ser at det er veldig interesse fra dem som jobber i virksomheten, for de lurer på hvordan hverdagen blir framover.

Videre påpeker hun at det er viktig å ikke glemme at endringer i arbeidsformen må testes og forbedres. Målet er at de nå skaper et utgangspunkt til å finne det som passer deres bedrift best. Men det utgangspunktet vil nok utvikle seg over tid når de får testet den nye arbeidshverdagen.

-Dette er jo nytt, så det er veldig viktig at vi gir oss selv litt tid til å prøve ut hva som fungerer for virksomheten når kravene til smittevern forsvinner. Så det blir nok å prøve dette utover høsten, og så se hva som fungerer best for oss, avslutter Elisabeth.

 

Ønsker du å lese mer om hybridarbeidsplass? Her kan du lese vår organisasjonspsykologs fem tips til hva du må vurdere før skaper ny arbeidsplass policy. Vi i Avonova bistår bedrifter i endringer på arbeidsplass og struktur. Kontakt oss under for en helt uforpliktende prat om din virksomhet ved å fylle inn skjema under.

 

Kontakt oss

Vil du ta en uforpliktende prat med oss om hvordan Avonova kan bistå din virksomhet? Fyll inn skjemaet under så tar en av våre rådgivere kontakt.

Vil du motta nyhetsbrev med nyttige tips til deg som leder?