Å jobbe med arbeidsmiljøet lønner seg. Svenn Toftesund sparer et årsverk på Avonova-programmet, og TIME kommune reduserte sykefraværet i omsorgssektoren med 35%.
Les mer her om samarbeidet med våre kunder.
-Det at bedriften jobber så aktivt for å få meg tilbake igjen betyr mye
Det skulle egentlig være starten på et friår da Rune Nergård (40) tok seg en sommerjobb hos Nova Sea, i en alder av 16. «Det ble jo et veldig langt år, for å si det mildt. Men når man trives så godt på arbeidsplassen som jeg gjorde, og fortsatt gjør, så blir man jo værende, forklarer Nergård.
Satsing på smittevern gir trygge ansatte og gjester på Hotel Union Geiranger
Da Norge stengte ned i mars 2020 som følge av coronapandemien oppstod mye usikkerhet i reiselivsbransjen. Likevel hadde Hotel Union Geiranger en sterk vilje til å satse, og med bistand fra Avonova bedriftshelsetjeneste klarte de en rask, smittetrygg gjenåpning i mai. - Det viktigste var at Avonova var profesjonelle, viste vilje til å forstå oss, og gikk inn med fagfolk som visste hva de pratet om. Dermed klarte de å hjelpe oss på en god måte, sier Finn Nustad, hotellsjef ved Hotel Union Geiranger.
Hæhre sikret drift på milliardkontrakt etter god smittevernsjobb
Hæhre bygger ny firefelts motorvei inn mot Mandal by, men prosjektet sto i fare for å måtte stanse da coronasituasjonen oppsto og det kom strenge smittevernsrestriksjoner fra myndighetene. Sammen med Avonova gjennomførte Hæhre raskt en ROS-analyse og nødvendige smittevernstiltak som gjorde at driften kunne fortsette med så lite påvirkning som mulig.
BONORD har innført digital pause-strekk: "Dette er noe alle trenger"
Etter pandemiutbruddet har BONORD sendt over 3/4 av arbeidsstokken på hjemmekontor. Selv om de har forsøkt å legge til rette for at de ansatte skal ha en mest mulig optimal arbeidssituasjon hjemme, ser de at det byr på noen utfordringer. Løsningen på dette ble blant annet at den ukentlige pause-strekken med Avonova ble flyttet over på den digitale kanalen Teams.
Godt smittevernsarbeid sikrer Schenker normal drift i coronakrisen
Da corona-pandemien brøt ut var logistikk- og transportselskapet Schenker snarrådige og tok kontakt med Avonova bedriftshelsetjeneste. De ønsket en kvalitetssikring og gjennomgang av sine risikovurderinger og smitteverntiltak. – Avonova leverte raskt og veldig godt. Deres bistand og ekspertise har gitt oss en helt egen trygghet for de ansatte og grunnlag for videre, normalisert drift, sier Christian Winther, head of QHSSE i Schenker.
Smittetrygt renhold i Gjesdal, Kvitsøy og Sola kommune
Renholdere har en essensiell rolle i den daglige driften i mange virksomheter, herunder kommuner. Under rådende omstendigheter er det viktig at renholdere kjenner til gjeldende retningslinjer for smittevern og hvordan disse påvirker deres utføring av arbeidet. Avonova har bistått Gjesdal, Kvitsøy og Sola kommune i dette arbeidet.
Reduserte sykefraværet i omsorgssektoren med 35%! Høsten 2016 lå Time kommunes omsorgssektors sykefravær på over 10% og hadde gjort det i mer enn 10 år. Dette var høyere enn alle øvrige enheter i kommunen, og høyere enn nabokommunenes tilsvarende sektorer.
Sammen med NOKAS gjorde vi et krafttak for å få ned sykefraværet. Det trengtes. Den norske avdelingen som driver med kontanthåndtering hadde en tøff utfordring med sykefravær. Gjennom systematisk arbeid over ett år sank sykefraværet til bare 4%.
Herøy kommune opplevde i 2016 en utfordrende konfliktsak der 17 frivillige i brannvernet sa opp stillingene sine, på bakgrunn av å ikke kjenne seg sett og hørt av kommunen.
For EAS har det at Avonova kan levere både det HMS-systemet de trenger og bedriftshelsetjenester, betydd en hensiktsmessig helhet i alt HMS-arbeidet deres.
Med kommunen som eier og NAV som oppdragsgiver, er kravet til åpenhet og tilsynsrapporter strenge. Et brukervennlig HMS-system har lettet arbeidsmengden betraktelig og dermed frigjort tid til viktig samfunnsarbeid.
En helhetlig tilnærming til sykefravær- og oppfølging av de ansatte i et 24-timersperspektiv hjalp Kitron å redusere sykefraværet. I dag er det nede i 3,09%.
Avtalen med NCC Norge omfatter alle 1485 ansatte innenfor bygg, anlegg og veiservice, med enheter over hele landet. Avtalen koordineres av sentral kontaktperson i Avonova, mens lokale kontaktpersoner har ansvar for enhetlige og kvalitetssikrede leveranser på alle nivåer.